Premis sladoled
Koliko je samo negacija u makarskoj obitelji Premeru: ne pristaju na poslovne kompromise, ne idu ispod zacrtanih kriterija, ne zanima ih ništa što nije vrhunske kvalitete, ne žele raditi jeftini proizvod, ne ulažu u marketing… Ali zato rade Premis sladoled o kojem se priča diljem Hrvatske, poslovanje im je u plusu, drugi su po proizvodnji u zemlji nakon svenazočnog Leda, traže ih i van granica. Ali, ne hvala, braću, 35-ogodišnjeg Zorana, poslovnog direktora i 37-ogodišnjeg Tonija Premeru, direktora proizvodnje obiteljske tvrtke Premis d.o.o., to ne zanima. Kažu možda će doći jednom vrijeme i za izlazak vani, ali kada to oni odluče, i po njihovim uvjetima. A takvi su kada i odlučuju s kim će poslovati.
Godišnja proizvodnja od 300.000 lit.
-Od kada je otac prije 24 godine započeo s obiteljskim poslom u podrumu naše kuće, a mi mu kao djeca pomagali, držali smo se pravila – radit ćemo proizvod vrhunske kvalitete, i nigdje žuriti nećemo. Danas smo došli do godišnje proizvodnje od 300 tisuća litara sladoleda, i njegovi smo najveći proizvođači u Dalmaciji. A osim ugostiteljskog sladoleda, onog u obiteljskim pakiranjima od litre, konfekcijskog, i njihovih preljeva imamo i distribuciju slastičarske opreme, dekoracije i sitnog inventara. Premis sladoled već godinama u ponudi u brojnim dalmatinskim hotelima, restoranima, slastičarnama, shopping centrima. I puno šire od toga – kažu Zoran i Toni.
U njihovom sladoledarskom carstvu smještenom nekoliko kilometara od makarskog centra, momentalno vlada carstvo tišine. Strojevi su od prije desetak dana ugašeni, sezona je gotova. Tek je nekoliko radnika, od osam stalnih i desetak sezonaca, žurno zaposleno oko utovara kamiona.
Ima i opravdanog razloga za ovaj smiraj, onog trena kada Hrvati započnu i u zimi uživati u sladoledu kao ljeti, vremenu njegove top proizvodnje, tada će moćne mašine biti u stalnom pogonu. Zato su sa završetkom ljeta skupi strojevi uzeli predah do ožujka, i ponovne aktivne proizvodnje. Do tada će se paliti jednom na mjesec, tek za popunjavanje skladišta. No to ne znači da je vrijeme stalo i za nas dvoje. Čeka nas puno posla, brojni sajmovi, poslovna putovanja, tehničke inovacije, osmišljavanje novih proizvoda – kažu Zoran i Toni.
Važno je biti drugačiji
Malo ljudi znade kako ova dva direktora, po struci ekonomisti, među svojim kolegama slove i kao kraljevi inovacija sladoledarskog biznisa. Štoviše, oni su i utemeljitelji trendova koji postaju pravilo poslovanja i kod njihove konkurencije. Kažu nam kako nisu dovoljno novčano jaki da patentiraju svaki od svojih izuma. Ali zato imaju toliko ideja da im konkurencija može samo puhati za vratom. I u nemogućnosti nečeg drugog, napraviti tek copy-paste njihovih ideja.
-S preseljenjem u novi prostor od tisuću kvadrata primijetili smo pad proizvodnje, i to nas je ponukalo na poslovnu inovaciju vezanu za izgled vitrina. Do tada su kadice u vitrinama sa sladoledom bile ravne, sladoled se nije vidio, nije se uzdizao uvis. Pa smo osmislili novi izgled kadica, sa sladoledom koji je jako vidljiv, i to smo napravili prvi u svijetu. Zbog toga smo morali osmisliti i stroj koji je omogućio pravljenje takve posebne površine. Kada smo sumirali troškove nove proizvodnje, nove su nas kadice došle deset puta skuplje od običnih. Ali analiza je pokazala da se sladoled prodavao deset puta više od onog u starim kadicama. Nije dugo trebalo da taj iskorak preuzmu svi ostali. Stvorili smo trend – vele.
Bondi premium
Nije im samo inovativnost pomogla u širenju posla po cijeloj zemlji, presudnu je ulogu imala upravo kvaliteta, bazirana na vrhunskim sirovinama koje nabavljaju iz cijelog svijeta. Prepoznali su to brojni poslovni ljudi koji su im pristupili sa željom za suradnjom. Mnoge su, kažu, odbili jer nisu htjeli pristati na njihova traženja u smislu rušenja kvalitete. Pa čak i po cijenu toga da nikada ne uđu na police trgovina maloprodajnih lanaca.
Sve dok se nije pojavio Tommy, koji je makarske sladolede u obiteljskom pakovanju, čisti hrvatski proizvod, postavio na police kao svoju robnu marku Bondi premium kvalitete. Što bi značilo vrhunske.
-Tommy se pokazao kao vrhunski poslovni partner koji za razliku od mnogih drugih nije tražio da spuštamo cijenu proizvoda, rušimo kvalitetu. Našli smo se na istom pravcu, nuđenja visoko kvalitetnih proizvoda koji imaju svog kupca. Pregovarali smo prije njih i s drugim trgovačkim lancima, no oni su sa traženjem spuštanja cijene, automatski diktirali i naš rad s jeftinijim, lošijim sirovinama. To nije dolazilo u obzir. Onda je došao lanac Tommy, ima dvije godine kako za njih radimo sladoled, prezadovoljni smo odnosom, i plasmanom naše robe u maloprodajnom lancu. I sretni smo da smo se prepoznali na istom putu prema vrhunski kvalitetnom proizvodu – kažu.
Inovativni proizvodi
I nisu stali samo na novoj prezentaciji sladoleda, u mnoštvu ideja osmislili su opet novi trend. Kadice sa sladoledom koji se puni industrijski i dorađuje ručno. Pa se stječe pomalo, usudili bi se reći, retro, domaći izgled, koji ljude jako privlači. Posebice kada se sladoled ukrasi ukusnim dodacima, preljevima po izboru. Opet su ih svi počeli kopirati. No oni idu dalje, stigla je i novina, sladoled, koji se može prezentirati i kao torta, vrhunska delikatesa koja se na probnim centrima pojavila krajem srpnja. A s kolovozom pokazala da obitelj u rukama drži bingo.
-Imamo još jednu novinu, cup to go. To je Premis sladoled s dodatkom jogurta, kojeg nudimo u plastičnoj ambalaži, a njegov se okus može doraditi nekim od umaka, preljeva, dodataka koje biraju sami kupci. I eto još jedne inovacije, opet smo prvi, i ubrzo stižemo s njim u Split, a onda krećemo dalje – kažu Zoran i Toni Premeru. Premijerno smo ga probali, primjedbi nemamo, dvočlani žiri Slobodne Dalmacije se složio kako zaslužuje čistu peticu.
Premis sladoled. Nakon niza hotelskih kuća, restorana, slastičarna, kafića, barova, suradnja s maloprodajnim lancem Tommy došla je doslovce kao točka na I. Ulaskom na police Tommyja koji makarske sladolede prezentira u svojoj robnoj marci Bondi premium Tommy, obitelj Premeru je ušla direktno u kućanstva ljudi. I to ih osobito raduje, isto kao i činjenica da Hrvati sve više stječu naviku uživanja u sladoledu i van vrućih ljetnih mjeseci.
-Premis d.o.o. 2003-e ulazi u novi prostor od tisuću kvadrata. Od tada stalno radi na usavršavanju proizvodnje, pri čemu s inovacijama na strojevima i u ponudi sladoleda, ogromnu ulogu odigravaju upravo mladi Zoran i Toni. Lani je u tvrtku uloženo milijun kuna, od toga 52 posto kroz nepovratna sredstva Ministarstva poduzetništva. Oni su ih i lani prepoznali kao jednu od pet najboljih HR tvrtki, u koje su uložili nepovratnu investiciju. Sadašnji im je kapacitet 1400 litara sladoleda na sat, u dvije odvojene linije. Što znači da za tri mjeseca zadovoljavaju svu potražnju. Za sebe kažu da djeluju na principu kombinacije industrijske i zanatske proizvodnje sladoleda. I zadovoljni su. A budućnost je pred njima.