Premis sladoledi: Ostvarili smo očev davni san – najbolji smo u Dalmaciji
SAMO ‘LEDO’ ISPRED
Ponekad se čini kako su priče o hrvatskom poslovnom uspjehu nevidljive, pogotovo kad se sagledavaju u okviru krize koja skoro osam godina trese ionako gospodarski nejaku državu. Međutim, i u nepoticajnom okruženju nije ih teško pronaći. Jedna takva krije se u Makarskoj, a kao i većina uspješnih tvrtki koje su posvećene radu, riječ je o obiteljskoj kompaniji koja godinama skromno gradi svoj uspjeh. Premis sladoledi. Tvrtka “Premis sladoledi”, koju vode dvojica braće, Zoran i Toni Premeru, najveći je proizvođač sladoleda u Dalmaciji s oko 300.000 litara proizvedenih godišnje. Za usporedbu, veću količinu u Hrvatskoj proizvede jedino “Ledo”. Njezin asortiman sastoji se od ugostiteljskog sladoleda za prodaju na kugle, obiteljskog sladoleda u pakiranjima od pola litre i litre, konfekcijskog sladoleda i proizvodnje preljeva za sladoled.
Premis sladoledi
Tvrtka trenutačno zapošljava osam radnika, dok se brojka u sezoni povećava za još 10. Samo prošle godine u nju je uloženo oko milijun kuna i to u proizvodnju, od čega su 52 posto činila nepovratna sredstva Ministarstva poduzetništva.
Zadnjih 10-ak godina poslovanja tvrtke ključna su za njezin razvoj jer je modernizirana i unaprijeđena proizvodna linija. Godine 2003. proizvodnja se seli u novi objekt od 1000 četvornih metara, a 2005. nabavljen je novi završni stroj za sladoled kapaciteta 800 litara na sat. Isti može puniti istovremeno dva okusa. Posao je uzletio nakon 2010. kad je instalirana automatizirana linija za obradu tekuće sladoledne smjese, a 2013. nabavljena su i dva uređaja od ukupno 1200 litara za njihovo čuvanje.
Premis sladoledi poticaji
Pomoć Ministarstva poduzetništva došla je u obliku poticaja koji su iskorišteni za kupnju novih strojeva čime je proizvodnja prošle godine povećana na 1400 litara na sat, te dvije automatske punilice kapaciteta 2000 litara.
Braća su nastavila posao koji je prije 23 godine pokrenuo njihov otac, zamislivši malu tvrtku “Premeru i sinovi”, koja će proizvoditi najbolji sladoled u Dalmaciji.
Otac je posao počeo s talijanskim majstorima zanata, po čijim recepturama se i danas radi, a dva desetljeća kasnije, uz puno odricanja, truda i rada, njegov san se ostvario, jer “Premis sladoledi” nema konkurenciju od Zadra do Ploča i svake godine bilježi poslovni rast. Sukladno tome, tvrtka zapošljava sve više radnika, a nedavno je njihov rad nagradilo i Ministarstvo poduzetništva, uvrstivši ih u pet najboljih malih hrvatskih tvrtki koje su iskoristile dobivene poticaje.
Tragom ove priče, nevjerojatnog ostvarenja hrvatskoga sna, otišli smo u Makarsku gdje nas je mlađi brat Premeru, Zoran, proveo kroz pogon smješten na samom izlasku iz grada.
– Znate, mi proizvodimo 80 litara sladoleda na sat, što znači da otprilike u tri mjeseca možemo zadovoljiti svu potražnju koju sad imamo. No, ne žuri nam se. Imamo svoj tempo i znamo što želimo, a zahvaljujući tome danas većina kupaca dolazi k nama – hvali nam se Zoran te nastavlja objašnjavati proizvodni proces pogona koji stane u nekih stotinjak kvadrata.
Govori bez velike pompe, skromno, kao da se ne radi o najvećoj tvornici sladoleda na ovom području. Kaže, njihov recept uspjeha nije strogo čuvana tajna.
Kvaliteta ispred svega
– Kada me pitaju što je presudilo našem uspjehu. Uvijek kažem da je to uložen trud u kvalitetu koja je za sobom donijela prepoznatljivost. Dok su naši konkurenti kroz godine smanjivali cijenu svojih proizvoda, a time i kvalitetu ne bi li bili uspješniji, mi smo odlučili otići u drugom smjeru. Ulagali smo u razvoj, tražili smo nove ideje na svjetskim sajmovima koje smo zatim prenijeli u Hrvatsku. Takav princip rada zahtijeva više ulaganja, ali upornost se uvijek isplati. Primjerice, naša proizvodnja nije u potpunosti automatizirana. Dio se radi pomoću strojeva, no pri punjenju ugostiteljskih sladoleda asistira radnik, tako da krajnji proizvod, ugostiteljska košarica, izgleda kao da je punjena potpuno ručno. Tu nas industrija jednostavno ne može pratiti – objašnjava Zoran, koji je direktor proizvodnje, dok je brat Toni zadužen za prodaju.
Oboje su, kaže, ekonomisti po struci. On se dodatno usavršavao u prehrambenoj tehnologiji, dok se brat usmjerio na tržište.
Nastavak obiteljskog biznisa
– Put u nastavak obiteljskog biznisa nikad nije bio na stolu kao pitanje, došao je kao logičan nastavak jer smo se kao djeca uvijek motali po proizvodnji, a kasnije kao tinejdžeri pomagali u svemu. Valjda smo naslijedili tu očevu crtu jer imamo i trećeg brata, međutim on ne sudjeluje u poslovanju tvrtke.
Tim tvrtke “Premis sladoledi”, osim što je poznat po ugostiteljskom sladoledu, svoj uspjeh može zahvaliti i inovacijama. Možda nisu primjetne običnom čovjeku, no konkurencija ih je i te kako upoznala i popratila. To nije borba na tržištu, kaže Zoran Premeru, to je najveći motiv da nastavimo ovo što radimo.
Ugostiteljske kadice
– Za uspješnu prodaju sladoleda više nije presudna sama lokacija prodaje, jer sladoled u ravnim kadicama ne privlači pozornost i ne motivira kupca na kupnju. Sve više je u trendu puniti sladoled iznad kadice, iznad ruba, kako bi bio primamljiviji. Međutim, to zadovoljstvo košta više desetaka tisuća eura. Zatim predstavlja velik rizik povrata novca, jer zahtijeva ulaganje u prostor za proizvodnju i zapošljavanje radnika. Kako bismo riješili navedeni problem, krenuli smo u proizvodnju širokih 8-litarskih kadica punjenih preko ruba. Na taj način postigli smo atraktivnost proizvoda uz minimalnu investiciju.
– Kada smo vidjeli da konkurencija kopira naša rješenja, znali smo da smo uspjeli – za nekoliko mjeseci sve sladoledne vitrine izgledale su poput naše. Meni to predstavlja najveću inspiraciju. Također, kada smo predstavljali svoj izum “cup to go” na nekoliko europskih sajmova, svi su bili začuđeni kako je rješenje dobro, a jednostavno, i pitali se zašto se oni toga prije nisu dosjetili – objašnjava.
Cup to go
“Cup to go” najnovija je inovacija iz “Premis sladoleda”. Riječ je o gotovom proizvodu s poklopcem koji može kupiti bilo koji ugostitelj. Dolazi u tri različita okusa: vanilija, čokolada i jogurt. Oni se obogaćuju različitim dodacima i umacima za sladoled prema želji kupca. Princip je jednostavan, skine se poklopac, stave se dodaci i sladoled je spreman za posluživanje. Ugostiteljima je također jednostavno pratiti ulaz i izlaz robe na taj način i zato im se svidio.
Međutim, širenje tog proizvoda naišlo je na prepreke koje Zoran Premeru naziva tipično hrvatskim poslovanjem.
– Velika većina ugostitelja bila je oduševljena jer su dobili gotov proizvod. Svidjelo im se to što su potkradanje radnika sveli na minimum, ali ipak nisu bili spremni uložiti novac. “Cup to go” preporučujemo s nekoliko umaka i dodataka poput gumenih bombona. Dok su ugostitelji to vidjeli kao višak i ponudili bi samo osnovni proizvod, s jednim ili dva preljeva. Željeli su uštedjeti kako bi što više zaradili, ali to ne ide tako. Teško da ćete škrtarenjem zaraditi – govori Zoran. Navodi primjer svoje tvrtke koja u suradnji s nekoliko talijanskih partnera neumorno radi na inovacijama i otkrivanju novih sastojaka.
Sirovine za svoje proizvode nabavljaju iz različitih zemalja diljem svijeta. Primjerice, vanilija dolazi s Madagaskara, kakao s Kariba…
Razvijanje inovativnih proizvoda
– Svake godine se trudimo razviti jednu inovaciju. Uložili smo novca i novca u nove proizvode, ne mogu se sjetiti koliko ih je sve propalo. Među zadnjima je bio preljev pakiran u dozama koji bi se besplatno kupcima služio uz sladoled. No ugostitelji su ih vidjeli kao nepotreban trošak i nisu ga htjeli kupovati. Mislim da je to osnovni problem poslovanja u Hrvatskoj. Velika većina poduzetnika, ugostitelja i obrtnika ustručava se ulagati i razvijati. Jednostavno to vide kao trošak, a radi se o temeljnom stupu poslovanja – objašnjava Zoran. Dodajući kako unatoč tome, razgovarajući s ugostiteljima, najviše dolazi do novih ideja koje onda razvija s bratom.
Idealan su tim, kaže, zato što se najbolje poznaju, a sve projekte, od ideje, razvoja i realizacije, vode sami. Prednost im je i veličina tvrtke koja se brže od velike industrijske proizvodnje može prilagođavati na tržištu. Što ih uvijek stavlja nekoliko koraka ispred konkurencije. Ono što drugi vide kao mane, “Premis” vidi kao prednost koju ne želi izgubiti. Jedna od njih sigurno je i veličina tržišta koje je dovoljno malo da ga se upozna s novitetima koji su odavna predstavljeni u svijetu. Zbog toga ne pomišljaju na selidbu iz Hrvatske, premda su ih mnogi na to nagovarali.
Uz upornost i ulaganje u novitete, braća Premeru ističu i vrijeme kao ključan faktor uspjeha. Kažu, posao se mora razvijati postupno.
– U cijeloj povijesti tvrtke, zadnjih pet godina je najvažnije jer stalno rastemo. Odlučili smo zadovoljavati onoliko koliko možemo, a ne koliko smo traženi jer bismo se zagušili. Postavljamo svoje uvjete. Kupci dolaze k nama što nam osigurava potreban mir jer znamo da smo na dobrome putu – zaključuje Zoran.